ΓΙΑΤΙ ΦΟΥΣΚΩΤΟ?

Επειδή οι λόγοι που κάνουν το φουσκωτό σκάφος να υπερέχει δεν τελειώνουν πουθενά, η στήλη”Γιατί Φουσκωτό” είναι πάλι εδώ! 

Θα πρέπει να δώσουμε να καταλάβουν όλοι ότι το φουσκωτό δεν έχει επικρατήσει για λόγους μόδας, αλλά για τα εμφανή και ουσιαστικά πλεονεκτήματά του, που ως γνωστό εκτιμήθηκαν από φορείς και δημόσιους οργανισμούς (Λιμενικό, Στρατό, Πυροσβεστικά κλπ) 

Πρώτος και ουσιαστικός λόγος για τον οποίο υπερτερεί σε σχέση με τα άλλα σκάφη είναι η άνωση που δημιουργούν οι αεροθάλαμοι, την οποία για να επιτύχει άλλο αντίστοιχο σκάφος είναι αναγκαίο τα ύφαλα και οι χώροι κάτω από το πάτωμα να είναι τελείως στεγανοί. 

 

Αυτό ασφαλώς έχει ως αποτέλεσμα το ελαφρύ μέρος του συνόλου να βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο του σκάφους, ενώ αντίθετα όλα τα βάρη να είναι τοποθετημένα πάνω από το κατάστρωμα και ως εκ τούτου η ισορροπία να γίνεται επισφαλής. Όμως ανεξάρτητα από τα βάρη, υπάρχει άλλος ένας βασικός λόγος που επιδρά αρνητικά στην ισορροπία και δεν είναι άλλος από τον αέρα που βρίσκεται εγκλωβισμένος στα στεγανά τμήματα ο οποίος θέλει να μετακινηθεί προς τα πάνω. Αντίθετα σε ένα φουσκωτό ο αέρας βρίσκεται στα ψηλότερα σημεία του δηλαδή στους αεροθαλάμους, με αποτέλεσμα να το κρατούν σταθερό στην επιφάνια της θάλασσας σε θέση απόλυτης ισορροπίας. Η ευστάθεια σε συνδυασμό με την άνωση, είναι παράγοντες που επιτρέπουν σε ένα ταχύπλοο φουσκωτό σκάφος να έχει την απαιτούμενη ασφάλεια σε ακραίες καταστάσεις, εξαλείφοντας σχεδόν την πιθανότητα ανατροπής σχμ 2. 

Τέλος υπάρχουν και άλλοι τεχνικοί λόγοι που κάνουν τα φουσκωτά σκάφη να πλεονεκτούν και σε άλλα  σημεία τα οποία αναφέρουμε παρακάτω. 

α) Τα έξαλα ενός πλαστικού, για να μη περνούν νερά μέσα, πρέπει να κατασκευάζονται ψηλότερα από αυτά ενός φουσκωτού, με συνέπεια να γίνεται περισσότερο ευαίσθητο σε ισχυρούς πλάγιους ανέμους αλλά και να δυσκολεύει την περισυλλογή ανθρώπων όταν πρέπει να χρησιμοποιηθεί σαν σωστικό. 

β) Όλες οι κλειστές πολυεστερικές κατασκευές, που αντικαθιστούν τους αεροθαλάμους, δεν έχουν την απαιτούμενη ελαστικότητα σε κτυπήματα και όταν στο εσωτερικό τους γεμίζονται με πολυουρεθάνη, σε περίπτωση ρήγματος επισκευάζονται πολύ δύσκολα. 

Νομίζουμε ότι μετά από όλα αυτά, δεν υπάρχει κάποιο σημείο που να αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης στους λόγους που κάνουν το φουσκωτό σκάφος να πλεονεκτεί εμφανώς. 

Ακόμη και η πιστοποίηση του CE για τα φουσκωτά σκάφη, λόγω της πλευστότητάς τους και της ευστάθειάς τους, έχει άλλα μέτρα και σταθμά, όπως για παράδειγμα το τεστ ευστάθειας γίνεται με όλο το φορτίο στην μια πλευρά. Στα πολυεστερικά σκάφη όμως, προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο μονόπλευρο φορτίο, αναγκαστικά μειώνεται το μέγεθός τους. Αυτός είναι και ο λόγος που θα δούμε στα φουσκωτά σκάφη εμφανώς αυξημένη δυνατότητα μεταφοράς επιβαινόντων ή φορτίων γενικότερα.