GPS | ΟΦΣΕ | Όμιλος Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας

Η απόφαση του Προέδρου των ΗΠΑ να καταργήσει την “Επιλεκτική Διαθεσιμότητα “ έφερε ένα ακόμα βήμα κοντά σε όλους το GPS. Επιλεκτική Διαθεσιμότητα: Είναι ένα θεμιτό σφάλμα που περιορίζει την ακρίβεια προσδιορισμού του στίγματος το οποίο επέβαλε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας των ΗΠΑ
Η απόφαση αυτή ανεβάζει την ακρίβεια με την οποία από εδώ και στο εξής θα υπολογίζουμε το στίγμα μας θα είναι της τάξεως μερικών μέτρων 15-20 μέτρα το πολύ.

Αλλά ας δούμε με λίγα λόγια πως λειτουργεί αυτό το μηχάνημα μου μας δίνει την δυνατότητα να εντοπίζουμε την θέση μας πάνω στον πλανήτη με ακρίβεια που ποτέ έως τώρα δεν είχαμε.

Το μηχάνημα που έχουμε στα σκάφη μας δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένας δέκτης ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων (κάτι σαν ραδιόφωνο δηλαδή) οπλισμένος με ένα μικρό αλλά ισχυρό υπολογιστή ο οποίος μετρά τον χρόνο που χρειάζεται ένα σήμα σταλμένο από δορυφόρο που περιστρέφετε γύρο από την γη και που είναι καθορισμένη με μεγάλη ακρίβεια η θέση του ως προς αυτήν. Μετρώντας λοιπόν τον χρόνο που χρειάζεται το σήμα από τον δορυφόρο έως τον δεκτή και γνωρίζοντας την ταχύτητα διάδοσης των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων υπολογίζουμε με τον γνωστό τύπο S= vt την απόσταση που χωρίζει τον δορυφόρο από τον δέκτη μας. Για να μπορέσει όμως το μηχάνημα να καθορίσει την ακριβή θέση του στην επιφάνια της γης, χρειάζεται τα σήματα τουλάχιστον τριών δορυφόρων, (το σύστημα GPS διαθέτει 24 δορυφόρους γύρο από την γη).

Όπως λοιπόν αναφέραμε ο δεκτής μετρά χρόνο και για τον σκοπό αυτό χρειάζεται ένα ρολόι ακριβείας. Το ρολόι αυτό που διαθέτει κάθε δέκτης ελέγχεται για την ακρίβεια του από ατομικά ρολόγια που διαθέτουν οι δορυφόροι και αυτοί με την σειρά τους ελέγχονται από επίγειους σταθμούς.

Λαμβάνοντας και μετρώντας τα σήματα αυτά των δορυφόρων το μηχάνημα μας πληροφορεί κάνοντας διαφόρους μαθηματικούς υπολογισμούς το στίγμα, την ταχύτητα την διεύθυνση κλπ .

Θεωρητικά τα πράγματα είναι τόσο απλά, στην πράξη όμως τα προβλήματα που έπρεπε να λυθούν ήσαν πολύ μεγάλα όπως και τα χρήματα για το στήσιμο αλλά και την συντήρηση του όλου συστήματος σημαντικά, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι αρχικά όλα αυτά έγιναν για στρατιωτικούς σκοπούς.

Στην πράξη όπως αναφέραμε το GPS αν και απελευθερωμένο από την Επιλεκτική Διαθεσιμότητα κάνει ορισμένα σφάλματα τα οποία οφείλονται σε διάφορους φυσικούς παράγοντες όπως η αλλοίωση της ταχύτητας των σημάτων όταν διασχίζουν την τροπόσφαιρα και την ιονόσφαιρα(είναι μέρη της ατμόσφαιρας της Γης) και που σημαίνει σφάλμα έως 11 μέτρα. Άλλες αιτίες είναι η υγρασία η στιγμιαία θέση των δορυφόρων κλπ.

Σημαντική διόρθωση και φυσικά αύξηση της ακρίβειας του συστήματος GPS επιτυγχάνετε από το σύστημα DGPS που δεν είναι τίποτα άλλο από μια σειρά επίγειων σταθμών που διορθώνουν το σήμα, αλλά δυστυχώς τέτοιοι σταθμοί δεν υπάρχουν στην Ελλάδα και από ότι γνωρίζω ο πλησιέστερος είναι στην Γαλλία.

Αλλά να μην είμαστε πλεονέκτες 11 μέτρων λάθος στην θάλασσα είναι μηδέν.

Πάντως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η παλιά καλή πυξίδα είναι και θα είναι πάντα απαραίτητη στο σκάφος μας.